اسم خاص در نام شرکت
اسم خاص بخشی از دستور زبان فارسی است که دلالت بر شخص ، شی یا حیوانی دارد و اگر دلالت بر مفهومی کلی داشته باشد اسم عام خواهد بود
اسم خاص از آنجا که به یک نفر تعلق دارد هرگز جمع بسته نمیشود ، مگر در ادبیات و با اهداف شاعرانه
اسم خاص بر 4 قسم است : اسم مخصوص انسان مانند : الهام ، پرهام ، اسم مخصوص حیوان مانند : رخش ، ققنوس
اسم مخصوص اشیا مانند : قرآن ، کتیبه کورش ( اشیایی که بیش از یکی از آنها در دنیا وجود ندارد ) و در نهایت اسم مخصوص اماکن جغرافیایی مانند البرز ، سهند ، آفریقا ،
خزر و
اسم خاص در مقابل اسم عام معنی می یابد یعنی که اسم عام بر همه اشیا یا مفاهیم دلالت دارد و در مقابل آن اسم خاص فقط بر یک شی یا حیوان یا انسان یا مکان دلالت
می کند
اسم عام مانند : کشتزار ، کیف ، صنعت ، مهندس ... که اشاره به همه کشتزارها یا کیف هاو... دارد
شرایط استفاده از اسم خاص در نام شرکت
نام شرکت باید حداقل سه سیلاب یا سه اسم خاص داشته باشد و دارای مستند معنایی در فرهنگهای معتبر زبان فارسی باشد . پس گاها" ممکن است نامی ریشه قومیتی
داشته باشد و نام ایرانی باشد اما لزوما" فارسی نباشد و در نتیجه قابل ثبت نیز نباشد. راهنمای انتخاب نام شرکت به ما می گوید که اسم شرکت باید فارسی باشد و نه
ایرانی . از قوانین دیگر مربوط به انتخاب نام شرکت این است که اسم مناطق را نمی توانیم استفاده کنیم مگر در شرایطی که شرکت هم به آدرسی در همان منطقه به ثبت
برسد . همچنین باید گفت که استفاده از واژه ایران یا واژه هایی مانند « ملی ، میهنی ، ایرانی » در اسم شرکت امکانپذیر نیست و قوانین تجارت ما را از انتخاب چنین کلماتی
در اسم شرکت منع می کند. لازم به تکرار است که کلمات استفاده شده در اسم شرکت نباید کلمه عام باشند مثل کلماتی که به شغل اشاره دارند ( تجاری ، مهندسی ،
بازرگانی و...) و باید از اسم خاص که مالکیتش را می توان به یک نفریا یک شخصیت حقوقی منسوب کرد ، استفاده نمود. باید بدانید که عین یا مشابه اسمی که برای شرکت
انتخاب
می کنید نباید پیش از این برای شرکت دیگری به ثبت رسیده باشد
هر چه تعداد
اسم
های خاص در نام شرکت
بیشتر باشد احتمال ثبت آن بیشتر است
اسم خاص اسمی است که منحصراً برای یک موجود زنده یا یک شیء بکار رود. انواع اسم خاص عبارتند از
اسامی مربوط به انسانها مانند: مسعود ، کورش ، آرتین و
...اسامی مربوط به حیوانات و گیاهان مانند: سیمرغ، رخش، عقاب، گل لاله و
گاهی اوقات برندهایی مانند ایرانسنس، ایرانخودرو نشانگر مناطقی هستند که در آن تاسیس شدهاند. نامهای جغرافیایی تمام فرهنگ و تاریخ شناخته شده یک محیط (خوب
یا بد)، را به برند نسبت میدهند. اغلب این نامها توسط شرکتهایی استفاده شده است که زمانی محدود به مخاطبان یک ناحیه بودهاند. اما پس از مدتی رشد کرده اند
مسلما نامگذاری یا تغییر نام برند به نام منطقه مربوطه محدودیتهای ذاتی دارد. کافی است نام یک شهر یا یک شهرستان را در مقابل محصول یا خدمات خود قرار دهید. البته
باید توجه کنید که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر بکار نرفته باشد
...اسامی مربوط به اماکن جغرافیایی مانند: آسیا، دماوند، دنا و غیره و
...اسامی مربوط به اشیاء مانند: مروارید، قرآن، کوه نور و
در صورت استفاده از اعداد به شکل حروف نوشته شوند مانند : دوهزار
در این مقاله به بررسی اسم های خاص در نام شرکت پرداختیم
در ادامه پیشنهاد میشود این
مطلب
را بررسی کنید
جهت دیدن سایر مقالات این سایت به بخش
مقالات
سایت مراجعه کنید
جهت دیدن اخبار های موجود در سایت به بخش
اخبار سایت مراجعه کنید